تبلیغات
سواد رسانه ای - وضعیت سواد رسانه‌ای کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی مجازی و این اپلیکیشن‌های موبایل‌های هوشمند


شما وضعیت سواد رسانه‌ای کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی مجازی و این اپلیکیشن‌های موبایل‌های هوشمند را چه طور ارزیابی می‌کنید؟

در این مورد با توجه به آنچه من در اطراف خود می‌بینم، می‌توانم بگویم کاربران ما اغلب منفعل هستند در حالی که فضای مجازی به شما امکان تولید محتوا و فعال بودن می‌دهد. این فضا زمان ندارد، مکان جغرافیایی در آن معنا پیدا نمی‌کند و خیلی از اطلاعات در آن به راحتی در دسترس است که پیش از این تنها در دسترس عده‌ای خاص بود اما کاربران ما از این امکانات به خوبی بهره نمی‌برند. علاوه بر این مثلاً تو در تو شدن فرهنگ‌ها، از بین رفتن مرز زبانی و همه‌ی این‌ها می‌تواند به استفاده‌ی بهتر از این فضا منجر شود. همچنین امکان بازخورد آسان و تولید محتوا و آزادی عمل و بیان از دیگر نقاط مثبت این فضاست.

با توجه به همه‌ی این مسایل برداشت شما از سواد رسانه‌ای کاربران ایرانی در فضای مجازی چیست؟

متاسفانه این سواد رسانه‌ای در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد. مثلا بیشترین کلیدواژه‌های جستجو شده‌ی کاربران مربوط به هرزه نگاری جنسی است و این خود نشان دهنده‌ی سواد رسانه‌ای پایین است در حالی که می‌توان استفاده‌های خیلی بهتری از این فضا و امکانات آن کرد.

این مساله بیشتر به خود اینترنت بر می‌گردد. درباره‌ی شبکه‌های اجتماعی چه‌طور؟

در مورد این شبکه‌ها و خصوصا اپلیکیشن‌هایی مثل وایبر بیشتر کاربران به ساخت و انتشار جک و مسایل این چنینی می‌پردازند و ما نمی‌بینیم در این فضا مثلا درباره‌ی یک موضوع علمی بحث و تبادل نظر شود. البته در سطح نخبگان فکر می‌کنم این فضا بهتر استفاده می‌شود و به کمک آنها آمده تا از این فضا برای بحث و آگاهی از برنامه‌های مختلف علمی استفاده کنند اما درباره‌ی کاربر عام و خصوصا نسل جوان این گونه نیست و حتی می‌توان گفت اصلا دستگاه موبایل بخودی خود تبدیل به یک مشخصه‌ی هویتی شده است و نوع و مدل گوشی را چیزی می‌داند که هویت خود را با آن تعریف می‌کند.

این مساله بیشتر به خود اینترنت بر می‌گردد. درباره‌ی شبکه‌های اجتماعی چه‌طور؟

در مورد این شبکه‌ها و خصوصا اپلیکیشن‌هایی مثل وایبر بیشتر کاربران به ساخت و انتشار جک و مسایل این چنینی می‌پردازند و ما نمی‌بینیم در این فضا مثلا درباره‌ی یک موضوع علمی بحث و تبادل نظر شود. البته در سطح نخبگان فکر می‌کنم این فضا بهتر استفاده می‌شود و به کمک آنها آمده تا از این فضا برای بحث و آگاهی از برنامه‌های مختلف علمی استفاده کنند اما درباره‌ی کاربر عام و خصوصا نسل جوان این گونه نیست و حتی می‌توان گفت اصلا دستگاه موبایل بخودی خود تبدیل به یک مشخصه‌ی هویتی شده است و نوع و مدل گوشی را چیزی می‌داند که هویت خود را با آن تعریف می‌کند.

این  مساله ربطی به سواد رسانه‌ای پیدا می‌کند؟

به‌هرحال دستگاه تلفن همراه، خود یکی از ابزارهای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی است و حتی می‌تواند باعث تشدید فردگرایی شود...

خب قاعدتا این کار باید به تقویت سواد رسانه‌ای منجر شود.

بله، تقویت به شرط این که کاربر از این شبکه‌ها و دستگاه‌ها به صورت هدفمند استفاده کند نه این که ساعت‌ها در گروه‌های مختلف پرسه بزند ولی در نهایت چیزی عایدش نشود و تنها وقت گذرانی کرده باشد. در واقع می‌توان این کار را به عادتی که برخی جوان‌ها در قدیم داشتند و سرکوچه‌ها صرفا برای وقت گذرانی می‌ایستادند، تشبیه کرد



طبقه بندی: آگاهی برای مسوولین، آموزش و پرورش، آموزشی، سواد رسانه ای،
برچسب ها:وضعیت سواد رسانه ای در دنیای مجازی،


تاریخ : یکشنبه 28 دی 1393 | 04:09 ب.ظ | نویسنده : SARA | نظرات()