تبلیغات
سواد رسانه ای - هدف سواد رسانه ای _ اموزش و پرورش بهترین سازمان برای اموزش سواد رسانه ای
هدف سواد رسانه‌ای رجحان دادن یك گفتمان خاص است. مثلا زمانی كه یك نهاد دولتی یا تحت حمایت دولت، مثل صدا و سیما متولی آموزش سواد رسانه‌ای شود، بیشتر جنبه‌ای از آموزش در آن برجسته می‌شود كه مثلا هجمه‌های رسانه‌ای غرب علیه ایران را بهتر بشناسید؛ یعنی به "فرایند كسب این دانش" بعد ایدئولوژیكی" اضافه می شود.
اما فرضا، اگر وزارت آموزش و پرورش كه با گروه های سنی مختلف سر و كار دارد متولی "آموزش سواد رسانه ای" شود (چیزی كه در كشورهای توسعه یافته به آن توجه شده)، صرفا نمی تواند به بعد ایدئولوژیك توجه كند، زیرا با مخاطبان و رده های سنی خاصی روبه‌روست و باید ابعاد چهارگانه پاتر یا مهارت های فنی را هم ترویج دهد. از طرفی نیز چون در آموزش پرورش چالش‌ها و نیازجویی بیشتر و مخاطبان متكثرتر هستند و آموزش دهندگان هم نمی توانند صرفا مطیع گفتمان مسلط باشند، در نتیجه برایند آموزش سواد رسانه‌ای اگر به این نهاد (آموزش و پرورش) سپرده شود، می‌تواند موفق‌تر عمل كند.

به ادامه مطلب بروید ...!
با این حال من معتقدم كه اگر سازمان آموزش و پرورش در ساختارهای خود تغییر و تمایل به آموزش سواد رسانه ای را نشان دهد، اتفاقا می تواند بهتر عمل كند. به هر حال توجه كنید كه مسیر "آموزش سواد رسانه ای" یك مسیر نظام‌مند و تدریجی بوده است. نهاد آموزش و پرورش فرصت و بستر آموزش سیستماتیك و تدریجی را در یك روند تقریبا 10 ساله در اختیار دارد، و نسبت به سایر نهادها از فرصت زمانی بیشتری بهره‌ مند است. پبنابراین به طور بالقوه این شانس متوجه وزارت آموزش و پرورش و مدارس است كه آموزش سواد رسانه ای از آنجا آغاز شود.
اما در مورد اینكه غیر از نهاد آموزش و پرورش چه نهادی می تواند به آموزش سواد رسانه‌ای كمك كند باید باید از ادبیات صاحب نظران این حوزه كمك گرفت ،كاستلز در این زمینه تعبیر فوق العاده جالبی دارد، كه آن را Mass-self Communicationیعنی "ارتباط جمعی خود انگیز" خوانده است؛ ما در سواد رسانه ای غالبا از "ارتباط جمعی" صحبت كرده‌ایم. در واقع این اصطلاح به این معنا است كه هر فرد در ابتدا به دنبال سوژه و محتوای مورد علاقه خود می رود . (با اقتباس از كاستلز) می‌توان گفت، این ارتباط جمعی جدید یك "سلف" یا "خود" دارد كه در پیوند با سواد رسانه ای، همین "خود" است كه فرد را ترغیب به تعامل می كند. حضور این خود یا (Self)، در سه مرحله‌ی تولید، توزیع و انتخاب پیام، آگاهانه و مبتنی بر نیاز هر كس، شخصی‌سازی یا كاستومایز (customize) شده است. حتی فرد می‌تواند سواد رسانه ای را در تعامل با رسانه بدون راهنمای بیرونی كسب كند. برای مثال گزینه help كه تقریبا برای تمامی نرم‌افزارهای رایانه‌ای وجود دارد، تا حدی سمنتیك و عاقلانه شما را راهنمایی می‌كند.



طبقه بندی: آموزشی، سواد رسانه ای،
برچسب ها:آموزش و پرورش بهترین سازمان برای آموزش سواد رسانه ای،



تاریخ : سه شنبه 1 مهر 1393 | 01:07 ب.ظ | نویسنده : SARA | نظرات()