تبلیغات
سواد رسانه ای - الگوی آموزش سواد رسانه ای در ایران
در ایران به طور سیستماتیك الگویی در خصوص سواد رسانه ای دنبال نشده است. اما به نظر می‌رسد كه تجربه سواد رسانه ای در كانادا بتواند الگویی مناسب برای ایران باشد؛ تورنتو، نخستین شهری بود كه در آن سواد رسانه‌ای به كارگرفته شد و نزد دست‌ اندركاران سواد رسانه‌ای، «مكان مقدس» نامیده می‌شود. سواد رسانه‌ای در تورنتو اصولا توسط سازمان موسوم به « انجمن سواد رسانه‌ای» (AML) معمول شد. چشمگیرترین دستاورد این انجمن آن است كه توانست سواد رسانه‌ای را رسما در نظام آموزشی مدارس استان انتاریو بگنجاند. در كانادا از "ناسیونالیسم» برای اجتناب از نفوذ فرهنگ آمریكایی استفاده می‌شود. در واقع، در این كشور، « ناسیونالیسم» یك دیوار فرهنگی تلقی می‌شود. بنابراین،‌ در كانادا، جنبه‌های انتقادی سواد رسانه‌ای می‌توانند همان نقش«ناسیونالیسم» را ایفا كنند. كاربری انتقادی در سواد رسانه‌ای در كانادا ویژگی منحصر به فردی دارد و آن «حفظ فرهنگ كانادایی از طریق انتقاد از فرهنگ آمریكایی»، «كاربری انتقادی رسانه‌ها» در كانادا ویژگی‌های مورد اشاره بالا را دارد و طرفداران سواد رسانه‌ای كاملاً ‌از آن آگاهند.
  
ادامه مطلب...!
 برای مثال از سال 1987 تا سال 1933، انجمن سواد رسانه ای كانادا به همراه دانشكده آموزش دانشگاه تورنتو، سه دوره تابستانی را برای دبیران رسانه ای برگزار كرد:

 قسمت اول مدیا معرفی كلیدی رسانه - یعنی اینكه چگونه رسانه ها با استفاده از قوانین و اصول رسانه ای واقعیت ها را می سازند، رویه های فرهنگی ، صنایع رسانه ای و انواع تولیدات رسانه‌ای می‌پرداخت. مدل‌هایی از آموزش و تربیت منتقدانه و همچنین نحوه سازماندهی كلاس‌های درس معرفی شده بود، كه طی این فرایندها ، دانش آموزان به صورت گروهی و با كمك ابزارهایی چون ، دوربین فیلمبرداری و بسته های ویرایش، با یكدیگر كار كرده و گونه های متفاوتی از رسانه ها را تجزیه و تحلیل و منابع جاری را مورد بحث و بررسی قرارمی دادند و در نهایت واحدهای درسی عملی را طراحی و تهیه می‌كردند. سخنرانانی نیز از صنایع متفاوت رسانه ای بر سر كلاس های درس به منظور معرفی رسانه به دانش آموزان ، حضور به عمل می آوردند.

 قسمت دوم مدیا - به تقویت آنچه كه در جزء اول آورده شده بود پرداخته و به منظور نشان دادن اهمیت موضوع، گفت وگوی مفاهیم، در ارتباط با طراحی دوره ها ، جلسات بحث و گفت و گو ، تاكید خاصی بر روی آن از خود نشان می دادند. دبیران به منظور ارائه دوره هایی موثر هم برای دانش آموزان و هم برای هیات مدیره مدارس، چهارچوب دوره های برگزار شده در سطح مدارس بریتانیا، استرالیا و برخی دیگر از مدارس انتاریو را مورد ارزیابی قرارمی دادند.

قسمت سوم مدیا - دانش آموزان به ایجاد و معرفی یك پروژه تحقیقاتی كه مبنای آن ارزیابی نحوه پاسخگویی دانش آموزان نسبت به برنامه درسی سواد رسانه ای كه در كلاس های درس بود ، می پرداختند . با تصحیح و بهنیه سازی ایده های بدست آمده از نظر رسانه‌ها و آموزش و پرورش منتقدانه و تجزیه و تحلیل مباحثه ای ، دانش آموزان نحوه صحیح اجرای تحقیق را فرا گرفته و با راه های مختلف ضمنی سازی محتوای قابل آموزش در رسانه آشنا می شوند . از دانش آموزان انتظار می رفت با مهارت‌های درست مدیریت كارگاه‌ها آشنا شده و به دبیران خود در طراحی دوره ها‌، در سطح هیات مدیره كمك نمایند.
در واقع با در نظر گرفتن هدف خاص سواد رسانه ای می‌توان با در نظر گرفتن یكی از این الگوهای موفق، به آموزش سواد رسانه ای مبادرت ورزید.



طبقه بندی: آگاهی دانش اموزان، آموزشی، سواد رسانه ای،
برچسب ها:الگوی آموزش سواد رسانه ای در ایران،



تاریخ : شنبه 10 آبان 1393 | 10:33 ق.ظ | نویسنده : SARA | نظرات()